Motivació · RRHH

Comunicació entre caps i treballadors: la motivació

La motivació: una manera efectiva de comunicació entre els caps  i els treballadors.

Una de les maneres en què els empresaris pretenen millorar la productivitat és incrementant les remuneracions dels treballadors, sota el concepte “et pago més perquè produeixis més”. No obstant, ha quedat demostrat en diferents investigacions que l’efecte de l’increment de remuneracions no necessàriament eleva la productivitat. Respecte d’això, Herzberg assenyala que les necessitats de nivell baix, el sou entre ells, queden satisfetes ràpidament, i una vegada que estan satisfetes, l’única manera de motivar és oferir més del mateix. Per tant, es converteix en un cercle viciós interminable.

Una de les tècniques més efectives i eficaces per motivar el personal i aconseguir la productivitat desitjada, és mitjançant l’enriquiment del lloc. Es refereix a l’expansió vertical dels llocs. En aquest cas s’incrementa el grau en què l’empleat controla la planificació, execució i avaluació del seu treball.

Un lloc enriquit organitza les tasques per tal que el treballador pugui realitzar una activitat completa, millora la seva llibertat i independència, augmenta la seua responsabilitat i proporciona retroalimentació, de manera que un individu pot avaluar i corregir el seu propi desenvolupament.

Per enriquir el lloc d’un treballador, hi ha cinc accions específiques que un gerent ha de seguir:

1. Formar grups de treball naturals. La creació d’unitats naturals de treball significa que les tasques que desenvolupa un empleat formen un tot identificable i significatiu. Això incrementa la propietat del treball per part de l’empleat i millora la probabilitat que els empleats vegin la seva feina com a significatiu i important, en lloc de considerar-lo com inadequat i avorrit.
La idea és que cada persona sigui responsable de tot un procés del treball identificable. Per exemple, quan una màquina es malmet i usualment es diu al mecànic per a la seva reparació, en el seu lloc, s’ha de capacitar el propi operador de la màquina perquè pugui reparar en casos de deteriorament.

2. Combinar les tasques. Els administradors han de tractar de prendre les tasques disponibles i fraccionades, i reunir novament per formar un nou i més gran mòdul de treball. Això incrementa la varietat de les habilitats i la identitat de la tasca. Per exemple, fer que un treballador tracti amb el client de principi a fi en lloc de que intervinguin diverses persones en operacions separades.

3. Establir responsabilitat cap al client. El client és l’usuari del producte o servei en el qual treballa l’empleat. Sempre que sigui possible, els administradors han de tractar d’establir una relació directa entre els treballadors i els seus clients.
Establir les relacions amb el client incrementa la varietat d’habilitats, autonomia i retroalimentació per a l’empleat.

4. Ampliar els llocs verticalment. L’ampliació vertical dóna als empleats responsabilitats i control que abans estaven assignats a l’administració. Cal permetre que el treballador programi el seu treball, resolgui els seus problemes i decideixi quan començar o deixar de treballar.

5. Obrir canals de retroalimentació. Al incrementar la retroalimentació, els empleats saben que estan desenvolupant bé els seus llocs i també si el seu acompliment està millorant, empitjorant o roman en un nivell constant. Des d’un punt de vista ideal, aquesta retroalimentació sobre l’acompliment s’ha de rebre directament quan l’empleat realitza el treball, en lloc que l’administració es la proporcioni ocasionalment. Resumint, s’ha de trobar més i millors maneres de que el treballador rebi una ràpida retroalimentació sobre el seu acompliment.

Programes de motivació

Els programes de reconeixement a l’empleat poden prendre formes. Les millors usen múltiples fonts i reconeixen tant els èxits de l’individu com els del grup. Per exemple, cada trimestre es pot reconèixer a treballadors per “haver anat per sobre i més enllà del deure”. Els reconeixements poden ser samarretes,  bitllets per al cinema, un rellotge, vacances pagades i recompenses en efectiu. També, en menor escala, es pot enviar una nota de reconeixement a l’empleat, es pot reconèixer públicament els seus èxits, enviar un e-mail d’agraïment, etc.
Un sistema eficaç de motivació és la bústia de suggeriments. Els empleats ofereixen suggeriments per millorar els processos o reduir costos i són premiats en efectiu o en petits regals. Empreses grans, com per exemple SEAT, ho utilitza amb molt bons resultats útils per ambdues bandes.

Si el gerent involucra els empleats en aquelles decisions que els afecten i incrementa la seva autonomia i control sobre les seves vides laborals, els empleats se sentiran més motivats i més compromesos amb l’empresa i seran més productius.

Font utilitzada:

La Motivación

Kurt Goldman Zuloaga

Psicólogo Organizacional

Master© en Dirección de Recursos Humanos

http://www.amorhumor.com/Humorgrafico/humorgraficotrabajo1.htm

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.